Když jsem se učil koučovací řemeslo, v rámci výuky probíhali online nácviky v párech. Některé tyto tréninky sledovali i další kolegové, kteří se mnou v kurzu studovali. Cílem byla praktická ukázka toho, co jsme se naučili a poskytnutí zpětné vazby od kolegů. Jeden z nás byl tedy klient, v tomto případě klientka, já byl kouč a ostatní poslouchali. Při těchto cvičeních šlo o reálné akce, které jsme si v průběhu kurzu skutečně nastavovali a plnili. Nejednalo o smyšlenky jenom „jako“.
No a tato kolegyně přišla s tím, že svou akci vůbec nesplnila. Mohu mám říci, že jsem se orosil. „To je konec,“ říkal jsem si. „To nedám.“ Vzápětí jsem se zklidnil a řekl jsem si: „Použiji to, co jsem naučil a ono to půjde.“ Musím se pochlubit, že jsem ji naprosto bravurně provedl tzv. nulovou akcí. K úžasu mému, k úžasu kolegů, kolegyně – klientky a také k úžasu lektorky, jsem to zvládl s lehkostí zkušeného kouče. Kolegyně – klientka odcházela nadšená z toho, co všechno dokázala a co všechno se díky tomu o sobě naučila.
Po skončení hovoru, který trval ani ne 30 minut, jsem byl zpocený jako v parném létě. Tento zážitek se mi nesmazatelně zapsal do mozku. Zpětná vazba od kolegů byla prostě fantastická. Lektorka byla též nadšená, jakým způsobem jsem se jako student popasoval s tak pro začátečníka nelehkou situací. Díky tomuto jsem si zvědomil a zapamatoval, že není důvod k panice v jakékoliv situaci, i kdyby na první pohled vypadala beznadějně. Vždy člověk něco vykonal, vždy se něco stalo, vždy se něco naučíme a vždy se dá něco dělat.
Proto jsem se rozhodl, že se vámi podělím o to, co dělat, když to vypadá, že nic nepovedlo. Klient nesplnil nastavenou akci. Vůbec. 0 %. Tzv. nulová akce. Důvod k panice? Ale kdeže. Je důležité i takovou nulovou akci projít v pozitivním gardu. Ono to totiž něco ukázalo. Klient tu akci neudělal z nějakého důvodu. Ten důvod je důležitý, nebo je důležité, co je za tím, anebo to, co se dělo v souvislosti s tím.
To znamená, že klient sice původní akci neudělal, ale díky tomu si zvědomil, proč to neudělal, a hlavně co udělal místo toho, nebo co se místo toho stalo. A už se nám to překlopilo do pozitivna. Například klient, který chce změnit práci. Měl nastavenou akci, že absolvuje konkrétní pracovní pohovor na novou pracovní pozici.
V rámci zpětné vazby na tuto akci vyjde najevo, že klient akci vůbec neudělal. Většinou si lidé řeknou, tak to je v háji, akce 0. Neúspěch a co teď s tím? Ne, ne, ne. To vůbec není žádná katastrofa. Naopak. Zjistíme, co se díky tomu ne/stalo. Co se klient díky tomu o sobě dozvěděl. Co ho na sobě samém překvapilo. Z klienta nakonec třeba vypadne, že tam sice nešel, ale díky tomu, byl v danou chvíli na jiném místě, kde se potkal s člověkem, který mu řekl o nabídce jiné práce, která ho láká mnohem víc. A tam půjde na pohovor příští týden.
Toto byl jednoduchý příklad, na kterém je to krásně vidět. Často bývá úspěch nulové akce skrytější a rafinovanější. Takže náš příklad pozměníme. Klientka na pohovor nešla, protože tam jít nechtěla. Jenom si to ještě sama vědomě nepřipustila, že to tak je. Měla to špatně nastavené. Uvědomila si, že o tenhle druh práce přeci vůbec nestojí. Dejme tomu, že naše klientka z příkladu shání zaměstnání na asistentskou pozici. Z toho prostého důvodu, že je asistentkou a dosud jako asistentka pracovala. Bavilo ji dělat obslužné činnosti, byla v tom skvělá, vyrostla na tom.
Tato klientka zůstala v módu, že bude práci shánět v tom samém oboru. Tedy opět se rozhlíží po místě asistentky, jen třeba lépe placeném, nebo s jinými benefity pro ni, jako je snadnější dojíždění, blízkost školky atd. Díky tomu, že ji to ale na pohovor na místo asistentky nepustilo, uvědomila si, že vlastně o tuhle práci vůbec nestojí! Že už chce dělat něco jiného. Už se posunula dál a nehodlá přešlapovat na místě. No a pak už je jen krůček k tomu, aby si přišla na to, že se třeba hodlá osamostatnit a stane se virtuální asistentkou. Nebo úplně změní obor.
A to je nový směr pro koučování a už jedeme. Co už má, co je potřeba zařídit, jaké další chytré kroky ji k tomuto vytouženému cíli dovedou. Ano další chytré kroky, protože i to, že na ten pohovor nešla se ukázalo jako nesmírně chytrý a důležitý krok.
Vidíte, to jeden z velmi pozitivních výsledků oceňování. Tématu podceňování vs oceňování se nyní věnuji podrobněji. Za tím účelem píšu případovou studii a tento materiál využiji i v knize Krotitelé strachů III. Proto jsem do konce srpna tohoto roku vyhlásil výzvu, kdy se ke mně na konzultace může přihlásit pět klientů za podmínek:
- cena za 1 sezení je 3 000 Kč (současná plná cena je 6 000 Kč)
- absolvování 5 sezení
- poskytnutí video reference na mé služby
- váš příběh při zachování důsledné anonymizace budu moci použít v případové studii a v knize.
Plně v souladu s MindArt Conceptem probereme nejenom oceňování, ale i spoustu jiných věcí, které vám trvale zkvalitní život po všech stránkách. Za 5 sezení toho stihneme tolik, co za několik let klasických terapií. Přihlásit se můžete zde petrpavelka@iost.cz